Directorate-General for Strategic Communication – DG StratCom

Beheert alle aspecten van communicatie, inclusief evenementen, sociale media, persrelaties, communicatiestrategie en ondersteuning van eenheden.

De Algemene Directie Strategische Communicatie (DG StratCom) van Defensie is verantwoordelijk voor de communicatie binnen Defensie. Haar taken bestrijken een breed scala aan competenties en omvatten alle aspecten van communicatie:

– De Eventcel organiseert en ondersteunt de verschillende evenementen van Defensie.

– De Redactie stuurt haar journalisten op pad naar de eenheden of op het terrein om verslag uit te brengen over de actualiteit.

– De Woordvoerders beheren de relaties met de Belgische en internationale pers.

– De Social Media Engagement-cel creëert content voor sociale media.

– De Analyse cel evalueert de media-impact van de communicatieacties van Defensie.

– De Drukkerij is verantwoordelijk voor de productie van al het visuele materiaal: affiches, banners, posters, enz.

– De Grafische ontwerpers creëren visuals en zorgen voor de opmaak en layout van content.

– De Marketingcel ontwerpt en superviseert wervings- en reclamecampagnes.

– DG StratCom ontwikkelt de strategische richtlijnen en beleidslijnen op het gebied van communicatie binnen Defensie.

Naast het beheren van de institutionele communicatie van Defensie, ondersteunt DG StratCom ook de verschillende componenten en eenheden in hun expertise. Daarnaast verzorgt ze opleidingen in public relations voor medewerkers op het terrein, de Public Affairs Officers (PAO), die verantwoordelijk zijn voor het mediabeleid.

Het personeel van DG StratCom, bestaande uit militairen en burgerpersoneel dat op basis van diploma werd gerekruteerd, beschikt over een brede expertise in de diverse domeinen van communicatie.

Bezoek onze stand